onsdag 28. mars 2012

Onsdag 28.03.2012

I dag fortsatte jeg med Skifte dreieretning. Jeg fant ut at jeg måtte endre noen ting på tegningen. Når jeg hadde tegnet tegningen gikk jeg ut ifra at nødstopp og stoppknappen skulle være i samme boksen, og at startknappene var i samme boks. Men jeg valgte å bruke en boks med nødstoppen i og en boks med start og stoppknappene i. Så derfor ble det litt endring i tegningen. Jeg valgte å kjøre styre-strømmen først igjennom nødstoppen, motorvernbryteren, deretter innom alle bryterne og til slutt gjennom A1 på kontaktorene. Jeg hadde også koblet til et nullhastighetsrelè, dette relèet hindret at man kan starte motoren mens den enda snurrer. Så den koblet jeg i serie med startknappene. Måten denne fungerer på er at når motoren snurrer, induseres det en spenning. Motoren er som en generator. Så man kobler den til L1 og L3, der måler den forskjellen i spenningen. Så når motoren har stoppet merker den det.

Etter at alt var koblet opp var anlegget klart til å startes, vi hadde sett over anlegget og tatt sluttkontroll på anlegget. Så da jeg trykket på startknappen startet motoren å gå, jeg trykket på stopp og den stoppet. Men når jeg trykket på startknapp nr.2 gikk motoren samme vei. Jeg regnet med en gang at det var fasene som var byttet om feil. Så jeg byttet om mellom L1 og L2. Når jeg trykket på start gikk den andre veien.

Så var det på tide med "Bugtesting", altså å finne feil. Jeg fant først og fremst ut at jeg ikke hadde koblet til "Nullhastighetsrelèet", bare strøm. Så jeg koblet det til L1 og L3 og det var i orden. Men jeg måtte jo teste hva som skjedde vis jeg holdt inne begge startknappene og trykket på stopp. Jeg trykket 3 ganger og alt fungerte som det skulle, men fjerde gangen gikk sikringen på brettet og i tavlen. Jeg begynte virkelig å lure på hva som var feil. Jeg tror det var kortslutning og at begge kontaktorene var inne samtidig. Men det er teknisk umulig, begge var forriglet, så med en gang en av dem startes brytes den andre kretsen med en gang. Også skjedde det bare en ut av fire ganger. Noe som kan være mulig men som jeg ikke tror har skjedd, er at det har gått strøm nøyaktig helt likt igjennom styrestrømmen på begge kontaktorene et bittelite øyeblikk før forriglingen slo til.

Her er noen bilder av anlegget:

Dette er nullhastighetsrelèet. Her kan man også se hvordan det kobles opp 
Legg til bildetekst
 Her er hele anlegget klart og ferdig oppkoblet
Strømtilførselen er borte siden testkjøringen allerede har funnet sted.
 Øverst til venstre er motorvernbryteren.
Under er de to kontaktorene pluss hjelperelè til forrigling og til lys.


 Dette er startknappene, stoppknappen 
og nødstoppen.
 Her er motoren og lysene til drift

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Om meg

Bildet mitt
Tranby, Buskerud, Norway
Hei, mitt navn er Eivind, jeg er 17år og går vg.2 automasjon. Jeg går på Røyken videregående skole. Jeg har stor innteresse for automasjon og vil veldig gjerne dele min hverdag på automasjon, både så du kan se hvordan det er her og så du kan spørre spørsmål. Så jeg har derfor fått i oppgave å skrive om dette. Jeg vil oppdatere bloggen hver Mandag,tirsdag,torsdag og fredag.